Spoločnosť na pomoc osobám s autizmom v Trnave

Autizmus

Čo je autizmus?

Autizmus je závažná porucha psychického vývinu dieťaťa postihujúca: 

  • kvalitu komunikácie,
  • kvalitu sociálnych interakcií s prítomnosťou     
  • obmedzených, stereotypne sa opakujúcich záujmov a aktivít,
  • obmedzená schopnosť predstavivosti

Porucha nie je vyliečiteľná, ale uplatnenie vhodných foriem terapie, sociálnej prevencie, liečebnej a špeciálnej pedagogiky sú predpokladom pre rozvoj individuálnych schopností každého človeka postihnutého autizmom.  Jeho život a život ľudí v jeho okolí môže byť spokojný a šťastný. 

Kedy môžete autizmus spozorovať u svojho dieťaťa?

Najneskôr do tretieho roku života dieťaťa.

Varovné signály autizmu

Oblasť komunikácie 

  • dieťa nereaguje na svoje meno
  • dieťa nedokáže povedať čo chce
  • rečový vývin dieťaťa je oneskorený
  • ak je reč prítomná nemusí plniť funkciu dorozumievania sa prítomné bývajú tzv. echolálie – opakovanie tých istých slov, celých fráz / dabing, reklamy a pod. /
  • dieťa pasívne neplní príkazy, požiadavky, niekedy sa zdá, že dieťa počuje   inokedy nie / podozrenie na poruchu sluchu /
  • komunikácia len za účelom uspokojenia potrieb a záujmov dieťaťa 

Oblasť sociálna 

  • dieťa sa neusmieva na iných ľudí
  • často sa smeje bez zjavnej príčiny
  • dieťa sa bezúčelne a stereotypne zaoberá vybranými predmetmi
  • dieťa Vás ignoruje

Oblasť správania

  • dieťa nevie, ako sa hrať s hračkami a s inými deťmi
  • dieťa lipne na rovnakých veciach
  • dieťa môže byť viac podráždené, trpí nespavosťou, kričí, plače hyperaktivita
  • neprimerané záchvaty zúrivosti
  • odmietanie zmien v prirodzenom prostredí / premiestňovanie nábytku/
  • neschopnosť uvedomovania si nebezpečenstva
  • sebapoškodzovanie / kúsanie rúk, búchanie hlavy /
  • motorické zvláštnosti / chôdza po špičkách, rôzne pohyby rukami a prstami, zatláčanie očí, hranie sa s mihalnicami /
  • zvýšená senzorická citlivosť / citlivosť na niektoré zvuky /

Autistické dieťa má problém s chápaním zmysluplnosti okolitého sveta, významu vecí a javov, pričom veľakrát sú to deti inteligentné, často až mentálne nadpriemerné. Ich problém je samota a izolácia ako následok neschopnosti spoločensky akceptovateľnej formy kontaktu.


© 2024 Sposa-T